Fritid är bra för hälsan

Föreningar
I Markaryd finns många föreningar. De ordnar något roligt att göra. Kommunen ger stöd och bidrag till föreningarna, eftersom de är viktiga. Du kan säkert hitta något som passar dig. En förening måste ha ledare, tränare och en styrelse som bestämmer i föreningen.

Natur
I Markaryd är det nära till naturen. Vi har många sjöar och ån Lagan som rinner genom vår kommun. I Lagan kan du fiska ro, paddla kanot eller bada. Det är viktigt att få vara i naturen, för det mår alla bra av. Därför arbetar Markaryds kommun för att alla ska kunna kan komma nära naturen.

Fiske
Vi har mycket fisk i våra vatten i Markaryds kommun. Du kan fiska gädda, abborre, mört, gös, braxen och öring. Markaryds kommun har sju fiskevårdsområden. Hos dem kan du köpa fiskekort och få tips. I Markaryds Kulturhus kan du köpa fiskekort till alla områden. Det finns också en Fiskeguide.

Du kan ringa om du har frågor:
Vänneån - Martin Ahlström 0430-520 29, 070- 792 82 58
Tannsjö/Hultasjön - Gunnar Wallgren 0433- 150 54.
Markaryd - Stig Andersson 0433- 122 97, 070- 372 43 56
Exen - Peter Karlsson 0372-530 87, 070- 299 05 80
Hinneryd/Torpa - Hasse Lindberg 070- 594 78 04
Lagan/Hamneda - Magnus Eriksson 073- 043 0570
Strömsnäsbruk - Berne Eliasson 0433- 213 15

 

Andra språk/Other Languages

Sida skapad 2010-12-20
av Bengt Göran Söd...
Senast uppdaterad 2012-06-04