Vinterhållning av gator och gångbanor

 På vintern skottar vi bort snö på gator inne i samhället.

Vi skottar de stora gatorna först.
De små gatorna skottar vi senare.
Gångbanor och cykelbanor skottar vi om det har kommit 5 cm snö eller mer.
Kommunen lägger ut salt och grus om det är halt.
Det gör vi på gator, gångbanor och cylelvägar.
Om du äger ett hus måste du skotta snö på gångbanan utanför ditt hus.
Om det är halt måste du också lägga ut grus eller salt.
Om du bor i Markaryd kan du få hämta gratis sand på kommunens förråd.
Det finns på Hantverksgatan 10. Ring Hisbo 070-372 48 30.
Om du bor i Strömsnäsbruk eller Traryd kan du hämta gratis sand på kommunens förråd.
Det finns på Järnvägsgatan 53 i Strömsnäsbruk. Ring Peter Nordstedt 070-372 44 92. 
Det finns undantag.
Om ditt hus ligger vid någon av dessa gator behöver du inte skotta snö på gångbanan utanför huset.
I Markaryd är det Drottninggatan och Ljungbyvägen
I Strömsnäsbruk är det Lagastigsgatan, Rishultsvägen och Hinnerydsvägen
I Traryd är det Trarydsallén, Kyrkvägen, Hallandsvägen och Nya Älmhultsvägen.

Andra språk/Other Languages

Kontaktperson



Enhetschef Gata/Va
Ellenor Jacobsen
043372410

 

Sida skapad 2010-08-04
av Kerstin Andersson
Senast uppdaterad 2015-10-30