När ett företag har ringt upp dig och erbjudit dig till exempel ett nytt elavtal, telefonabonnemang, lån, särskilda ID-skydd eller liknande, är du inte bunden till ett avtal även om du tackat ja muntligt. Det finns nämligen ett skriftlighetskrav för försäljning via telefon. I den här artikeln berättar vi mer om vad du har för rättigheter vid telefonförsäljning.
När det är försäljaren som ringt dig är det inte tillåtet för dem att teckna avtal med dig bara genom att spela in ett muntligt ja. De måste också skicka sitt erbjudande för godkännande ”i någon läsbar och varaktig form” som det står i lagen. Du måste sedan efter samtalet få möjlighet att skriva under det (signera det).
Bara om du själv har ringt upp företaget har de rätt att teckna avtal med dig muntligt, då krävs alltså inget skriftligt godkännande. Men om du menar att du aldrig godkänt något avtal, är det alltid företaget som ska bevisa att du har det. I ett sådant fall till exempel genom en inspelning av ert samtal.
Du har som regel 14 dagars ångerrätt när du köpt något ”på distans”. Till distansköp räknas bland annat köp via telefon. Har du tackat ja kan du alltså oftast ångra dig. Om du inte fått fullständig och korrekt information om ångerrätten i samband med att du tackade ja, har du rätt till längre tid. Det finns undantag från ångerrätten, för exempelvis bolån och fonder.
Bakom den här texten står olika aktörer som ger oberoende stöd till konsumenter. Vi erbjuder hjälp och vägledning inom konsumenträtt.
Du kan antingen vända dig till konsumentvägledningen i din kommun, någon av konsumentbyråerna som är specialiserade på frågor inom telekomtjänster, el- och energifrågor, bank- och finansfrågor och försäkringar, om du är medlem i pensionärsorganisationerna PRO, SPF Senioren eller SKPF kan du vända dig till Sverige konsumenter. Du kan också vända dig till Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument.
Tack för din feedback!
Något gick fel, försök igen senare.