Markaryds kommun uppmärksammas för satsningen på svenska som andraspråk

Bild

Anna Svärd är lärare och SVA-utvecklare i Markaryds kommun

Markaryds kommun har under flera år arbetat med att utveckla ämnet svenska som andraspråk (SVA). Genom att införa gemensamma riktlinjer, tydliga rutiner för behovsbedömningar och utbilda fler lärare i ämnet, har kommunen skapat bättre förutsättningar för elever med annat modersmål att lyckas i skolan.

Markaryds kommun har uppmärksammats nationellt för sitt strategiska och långsiktiga arbete med svenska som andraspråk (SVA). Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet har lyft fram kommunens insatser som ett gott exempel. Satsningen beskrivs som ett viktigt steg för att skapa bättre förutsättningar för elever med annat modersmål än svenska att lyckas i skolan och i samhället.

En ny satsning på ämnet

Under 2021 till 2023 tog Markaryds kommun del av Skolverkets riktade insatser för nyanlända och flerspråkiga barn och elevers utbildning. När arbetet påbörjades såg man att en grupp elever som läste svenska som andraspråk hade låga betyg och svårigheter att lyckas i flera ämnen. Många av dessa elever fick inte den kvalitativa undervisning i svenska som andraspråk som de hade rätt till och det fanns en bristande likvärdighet mellan skolorna. Kommunen hade inga gemensamma riktlinjer eller rutiner för exempelvis behovsbedömningar eller hur SVA-ämnet skulle organiseras. För att hantera dessa utmaningar beslutade kommunen att inrätta funktionen SVA-utvecklare för att samordna och stötta skolornas utvecklingsarbete.

Sedan dess har ett arbete pågått med att utveckla organisationen och undervisningen inom ämnet. Markaryds kommun har bland annat infört gemensamma riktlinjer och rutiner samt utbildat fler lärare för att stärka likvärdigheten i ämnet.

Resultat av satsningen

- Vi har sett många vinster med att satsa på att utveckla ämnet svenska som andraspråk", säger Anna Svärd, lärare och SVA-utvecklare. I och med att det nu finns kommungemensamma riktlinjer och rutiner har likvärdigheten ökat och fler elever får den undervisning de behöver. Det har också skapats en samsyn inom kommunen och en röd tråd i övergången mellan grundskolan och gymnasieskolan. Förutsättningarna för rektorerna att planera för lärartjänster och undervisningsgrupper i ämnet har också blivit bättre när behovet av SVA-undervisning undersöks systematiskt.

- Bristen på utbildade SVA-lärare är dock en fortsatt utmaning för skolorna, precis som det rådande ekonomiska läget. Fler lärare hade behövt utbildas för att tillgodose elevernas behov, men vi får ta ett steg i taget. Utvecklingsarbetet fortsätter", avslutar Anna.

Vill du läsa reportaget?

Här hittar du reportaget som Nationellt centrum för svenska som andraspråk har publicerat på sin webbplats Länk till annan webbplats.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 10 oktober 2024 13:56