Val 2022

I år är det val i Sverige.

Det finns olika val för olika delar av Sverige.

Vart fjärde år är det val och då röstar människor i Sverige.

I valet röstar man på partier.

Partierna tycker olika om hur det ska vara i Sverige.

Vi väljer partier som ska styra i riksdagen.
Vi väljer partier som ska styra i regionen.
Vi väljer partier som ska styra i kommunen.
Dessa tre val är samtidigt.

Riksdagen bestämmer över hela Sverige.

Regionen bestämmer om sjukvård och kollektiv-trafik.

Kommunen bestämmer om det som finns nära dig.
Skola, gator och kultur är några exempel.

Valdagen är söndagen den 11 september år 2022.

Du kan rösta från och med den 24 augusti.

Du kommer att få hem ett brev med ditt röstkort.

På röstkortet står var och hur du ska rösta.

Har du frågor om valet

Val-myndigheten arbetar med valet i hela Sverige.
De följer lagen och berättar hur valet går till.

Du kan läsa mer om valet på deras hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Du kan också ringa val-upplysningen på telefon 020-825 825 Länk till annan webbplats..
Du behöver inte berätta vem du är om du ringer till dem. De kan berätta hur valet går till.

Har du frågor om valet i Markaryd
kan du ringa till val-nämnden i Markaryd.
Ring telefonnummer 072-887 77 88.

Rösta i valet

Du kan rösta på val-dagen
eller för-tids-rösta från och med den 24 augusti.
Ingen får tvinga dig att rösta.
Ingen annan får bestämma
vad du ska rösta på.

I augusti får du ett Röst-kort med posten.
På röst-kortet står det vilka val du får rösta i.
Ta med dig röst-kortet när du ska rösta.
Ta också med dig din legitimation (tex Id-kort, pass, eller körkort)
så att du kan visa vem du är.
Om du behöver ett nytt röst-kort ska du ringa 0433-720 01.

För-tids-rösta

Du kan rösta i valet från den 24 augusti.
Då röstar du i en för-tids-röstnings-lokal.
I Markaryd kan du för-tids-rösta här:

Markaryds bibliotek
Kungsgatan 1

Öppettider med start onsdag 24 augusti:
Måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag: 12:00-17:00
Lördagar och söndagar: 10:00-12:00

Den 11 september har Markaryds bibliotek öppet 08:00-20:00

Karta Länk till annan webbplats.

Strömsnäsbruks servicekontor
Lagastigsgatan 24

Öppettider med start onsdag 24 augusti:
Tisdagar: 14:30-17:30
Onsdagar:14.00-17:00
Torsdagar: 14.30-17:30

Karta Länk till annan webbplats.

Hinneryds Bygdegård
Byavägen 24 

Öppettider med start fredag 26 augusti:
Fredagar: 13:00-16:00

Karta Länk till annan webbplats.

Traryd, Verdandi
Södra Stationsgatan 25

Öppettider med start måndag 29 augusti:
Måndagar: 14:30-17:30

Karta Länk till annan webbplats.

Du kan få besök av en ambulerande röst-mottagare
så att du kan rösta där du är.
Ambulerande betyder att de flyttar sig till olika platser, tex hem till dig.
De ambulerande röst-mottagarna är utbildade och har tystnadsplikt.
Det betyder att de inte får berätta för någon annan vad du röstar på.
De ambulerande röst-mottagarna kan hjälpa dig med allt för att du ska kunna rösta.

Om du bor på tex ett LSS-boende eller ett äldreboende
kan personalen boka ambulerande röst-mottagare
som kommer till ditt boende så att alla som vill kan rösta där.

Boka ambulerande röst-mottagare genom att ringa valnämnden på telefon 0433 72001.

Rösta i valet den 11 september

På ditt röst-kort som du har fått med posten
står det var du ska rösta.
Titta noga på adressen.
Om du inte hittar
ditt röst-kort ska du ringa 0433-720 01.

Du kan få hjälp till lokalen där du ska rösta.
Prata med färdtjänst i god tid om du behöver hjälp att komma till lokalen.
Du ringer till färdtjänst måndag, tisdag, onsdag, torsdag eller fredag
klockan 9-12 på telefonnummer 0433-103 50.

Du kan också få hjälp med de papper och kuvert
som du ska använda i valet.
Röst-mottagarna hjälper dig gärna.
De finns i alla lokaler där människor kan rösta.
Röst-mottagarna är utbildade och har tystnadsplikt.
Det betyder att de inte får berätta för någon annan vad du röstar på.

Du kan också få hjälp av ett bud
att ta med din röst till en lokal där människor röstar.
Ett bud är en person som tar med sig något till någon annan. Budet måste hämta material i lokalen och ta det med till dig. Ett vittne (en person som ser vad som händer) måste skriva under att du själv valt och stoppat dina valsedlar i kuvertet. Både budet och vittnet måste ha fyllt 18 år. Budet och vittnet kan vara en vän, släkting eller granne tex.

Läs mer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 30 augusti 2022 08:49