Val 2022

I år är det val i Sverige.

Det finns olika val för olika delar av Sverige.

Vart fjärde år är det val och då röstar människor i Sverige.

I valet röstar man på partier.

Partierna tycker olika om hur det ska vara i Sverige.

Vi väljer partier som ska styra i riksdagen.
Vi väljer partier som ska styra i regionen.
Vi väljer partier som ska styra i kommunen.
Dessa tre val är samtidigt.

Riksdagen bestämmer över hela Sverige.

Regionen bestämmer om sjukvård och kollektiv-trafik.

Kommunen bestämmer om det som finns nära dig.
Skola, gator och kultur är några exempel.

Valdagen är söndagen den 11 september år 2022.

Du kan rösta från och med den 24 augusti.

Du kommer att få hem ett brev med ditt röstkort.

På röstkortet står var och hur du ska rösta.

Valmyndigheten ansvarar

Val-myndigheten arbetar med valet i hela Sverige. De följer lagen och berättar hur valet går till.

Du kan läsa mer om valet på deras hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Du kan också ringa val-upplysningen på telefon 020-825 825 Länk till annan webbplats.. Du behöver inte berätta vem du är om du ringer till dem. De kan berätta hur valet går till.

Det är viktigt att du själv väljer vilket eller vilka partier du vill rösta på. Ingen får tvinga dig att rösta. Ingen annan får bestämma vad du ska rösta på.

Du kan läsa om vad de olika partierna tycker på deras hemsidor och i papper som de skickar hem till dig.

I augusti får du ett Röst-kort med posten. På röstkortet står det vilka val du får rösta i. Det står också var du kan rösta på valdagen. Titta noga på adressen. Ta med dig röstkortet när du ska rösta. Ta också med dig din legitimation (tex Id-kort, pass, eller körkort) så att du kan visa vem du är. Om du behöver ett nytt röstkort kan du kontakta valnämnden på telefon 0433 72001.

Du kan få hjälp till lokalen där du ska rösta. Prata med färdtjänst i god tid om du behöver hjälp att komma till lokalen.

Du kan också få hjälp med de papper och kuvert som du ska använda i valet. Röst-mottagarna hjälper dig gärna. De finns i alla lokaler där människor kan rösta. Röst-mottagarna är utbildade och har tystnadsplikt. Det betyder att de inte får berätta för någon annan vad du röstar på.

Du kan få besök av en ambulerande röst-mottagare så att du kan rösta där du är, nästan som i en val-lokal. Ambulerande betyder att de flyttar sig till olika platser, tex hem till dig. De ambulerande röst-mottagarna är utbildade och har tystnadsplikt. Det betyder att de inte får berätta för någon annan vad du röstar på. De ambulerande röst-mottagarna kan hjälpa dig med allt för att du ska kunna rösta.

Om du bor på tex ett LSS-boende eller ett äldreboende kan personalen boka ambulerande röst-mottagare som kommer till ditt boende så att alla som vill kan rösta där. Boka ambulerande röst-mottagare genom att ringa valnämnden på telefon 0433 72001.

Du kan också få hjälp av ett bud att ta med din röst till en lokal där människor röstar. Ett bud är en person som tar med sig något till någon annan. Budet måste hämta material i lokalen och ta det med till dig. Ett vittne (en person som ser vad som händer) måste skriva under att du själv valt och stoppat dina valsedlar i kuvertet. Både budet och vittnet måste ha fyllt 18 år. Budet och vittnet kan vara en vän, släkting eller granne tex.

Markaryds kommun har nya lokaler för röstmottagning både för förtidsröstning och på valdagen

Läs här nedanför och på ditt röstkort så att du vet vart du ska gå för att rösta.

För-tids-rösta

Från och med den 24 augusti kan du rösta. Det finns särskilda lokaler där vi tar emot för-tids-röster.

Du kan för-tids-rösta var du vill i hela Sverige.

Detta är våra förtids-röstningslokaler nära dig:

Markaryds bibliotek
Kungsgatan 1

Öppettider med start onsdag 24 augusti:
Vardagar: 12:00-17:00
Lördagar och söndagar: 10:00-12:00

KartaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats.

Strömsnäsbruks servicekontor
Lagastigsgatan 24

Öppettider med start onsdag 24 augusti:
Tisdagar: 14:30-17:30
Onsdagar:14.00-17:00
Torsdagar: 14.30-17:30

KartaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats.

Hinneryds bibliotek
Hinneryds byaväg 7

Öppettider med start fredag 26 augusti:
Fredagar: 13:00-16:00

KartaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats.

Traryd, Verdandi
Södra Stationsgatan 25

Öppettider med start måndag 29 augusti:
Måndagar: 14:30-17:30

Karta Länk till annan webbplats.

 

Rösta på valdagen 11 september

På ditt Röst-kort står var du kan rösta på valdagen.

Titta noga på adressen. Beställ färdtjänst i god tid om du behöver det.

Ta med dig din legitimation. (tex id-kort, pass eller körkort)

Om du inte har för-tids-röstat är det bra om du tar med ditt röstkort.

Röstmottagarna i lokalen hjälper dig om du vill. Röst-mottagarna är utbildade och har tystnadsplikt. Det betyder att de inte får berätta för någon annan vad du röstar på.

 

Läs mer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 15 juni 2022 14:28