Bygglov är tillstånd från kommunen
att bygga eller ändra ett hus.
Den som vill bygga ett nytt hus,
bygga till på sitt hus, använda ett hus
till något annat, till exempel göra om en affär
till ett hus att bo i, eller ändra på hur ett hus
ser ut måste söka bygglov.
Det tar upp till 10 veckor
att få veta om man får bygglov.
Det kostar pengar att söka bygglov.
Det kostar pengar även om man får nej
eller tar tillbaka sin ansökan.
Du måste också göra en anmälan
om du till exempel flyttar på väggar
som bär tak, sätter in eller tar bort en
öppen spis, ändrar på ventilationen eller
flyttar på avloppet.
Rent vatten är livsviktigt.
I Markaryds kommun har många egen brunn.
Då är det viktigt att kontrollera att vattnet är rent.
Barn och djur är känsligare och kan bli sjuka
av orent vatten fast du inte själv blir det.
Det är också viktigt att kontrollera brunnen om du väntar barn.
Om du önskar ett gratisprov (barnprov) ska en kopia på barnets
personbevis skickas till miljö- och byggenheten i samband
med provtagningen. För att få ett gratisprov får inte barnet ha fyllt ett år.
Tror du att du har blivit sjuk av mat du har ätit, ring miljö- och hälsoskyddsinspektör eller till kommunens växel.
Ska du starta ett företag som ska arbeta med mat ska du anmäla det till miljö- och byggenheten innan du startar företaget..
Kemikalier kan vara farliga för människor och för miljön.
Kemikalier är ämnen som används i fabriker, i jordbruket och i ditt hem.
Kemikalier som du använder i hemmet kan exempelvis vara tvättmedel, rengöringsmedel, färger och bilvårdsprodukter. Miljö- och byggenheten kontrollerar att användningen av kemikalier inte skadar människor och miljö.
Har du frågor kan du ringa till Miljö- och byggnadsenheten på telefonnummer: 0433-72000.
Det går också bra att skicka ett mejl till mbn@markaryd.se
Tack för din feedback!
Något gick fel, försök igen senare.