Fakturor till kommunen

Här får du som är leverantör till kommunen information om vad du ska tänka på vid fakturering.

E-faktura.

Från den 1 april så kommer vi enligt ny lag att endast kunna ta emot e-faktura.
Vi samarbetar med företaget InExchange som har olika lösningar beroende vad som passar er som leverantör till Markaryds kommun.

På fakturorna ska alltid ett fyrsiffrigt referensnummer framgå som ska anges av den som beställer varan/tjänsten.

  1. InExchange Fakturaskrivare – Fakturaskrivaren fångar din vanliga fakturautskrift och skickar den till InExchange. De omvandlar informationen till en e-faktura och skickar sedan vidare den till oss på Markaryds kommun. Största fördelen är att du inte behöver ändra någonting i dina befintliga rutiner eller i ditt affärssystem
  2. InExchange Web – Registrera enkelt dina fakturor direkt på InExchange Weblänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Detta är ett alternativ för dig som har små volymer fakturor eller saknar ett affärssystem.
    Markaryds kommun erbjuder er att registrera upp till 100 fakturor per år kostnadsfritt.
  3. InExchange Filexport - Har du möjlighet att skapa en XML-fil i ditt affärssystem redan idag? Skicka fakturafilerna med FTP eller web services till InExchange så konverteras och skickas de vidare till oss på Markaryds kommun.


Längst ned på den här sidan hittar ni information för att kunna lägga upp oss som kund för e-faktura.

Vill ni kontakta InExchange för närmare information så når ni dem på 0500-44 63 60 eller info@inexchange.se


Pappersfaktura

Det är viktigt att fakturor och eventuella fakturabilagor som skickas till Markaryds kommun kommer till rätt fakturaadress.

Pappersfakturor skickas till:
Markaryds kommun
Refr XXXX
Box 74
285 22 Markaryd

Det är viktigt att ange referensnummer vid fakturering, alla referensnummer består av fyra siffror. Referens ska alltid uppges av den som beställer.

Markaryds kommun behandlar alla leverantörsfakturor i ett elektroniskt flöde via Inexchange.

  • Fakturadatum
  • Unikt fakturanummer
  • Köparens namn
  • Köparens fyrsiffriga referensnummer
  • Ert namn och er adress
  • Ert organisationsnummer
  • Ert momsregistreringsnummer
  • Uppgift om F-skattebevis
  • Vad varan/tjänsten avser (ev. specifikation i bilaga)
  • När varan/tjänsten levererades
  • Betalningsvillkor, förfallodatum
  • Bank- och/eller plusgiro
  • Belopp (nettobelopp, momsbelopp samt bruttobelopp)
  • Momssats
  • Övrig post (t.ex. orderbekräftelser, kataloger, reklam, vanliga brev) ska inte adresseras till fakturaadressen utan till förvaltningens postadress.

Våra betalningsvillkor är 30 dagar efter fakturans ankomst om inte annat avtalats med leverantören. Expeditions-, fakturerings- eller andra avgifter accepteras inte.

Markaryds kommuns organisationsnummer är: 212000-0654.
VAT-nummer (momsregistreringsnummer med tillägg för landskoden) är SE 212000065401.

EDI-adress: 7362120000654

Client VAN-Operatör: InExchange Factorum AB

Dokumentformat: Svefaktura

Skriv ut
Senast uppdaterad: 21 november 2019

Kontakt

Eva Braunstein

Ekonomisekreterare

eva.braunstein@markaryd.se
043372180

Sara Ekelund

Ekonomiassistent

sara.ekelund@markaryd.se
043372015

Josefin Hansson

Ekonomiassistent

josefin.hansson@markaryd.se
043372035