Vi strävar efter att ge dig en så bra omsorg och vård som möjligt. Dina synpunkter och klagomål är viktiga för att omsorgen och vården ska kunna bli ännu bättre.
Om något blir fel eller om du inte är nöjd med den omsorg, vård, eller det bemötande du får, finns det flera sätt att lämna synpunkter. I första hand vänder du dig till den berörda verksamheten. Du kan även lämna synpunkter och klagomål genom att:
Samtliga medarbetare i Markaryds kommun har en skyldighet att ta emot synpunkter och klagomål.
Tjänstegarantier talar om vad du kan förvänta dig av kommunens service. Tycker du att vi inte håller det vi har lovat ska vi omgående vidta de åtgärder som krävs för att leva upp till det givna löftet. Du har rätt att få en förklaring till varför garantin inte kunde hållas och att kompensation lämnas enligt varje enskild tjänstegaranti.
Vi är angelägna att du kontaktar oss om något inte fungerar, eller om vi inte lever upp till vad vi lovar.
Vid kontakt med oss angående tjänstegarantier återkommer vi till dig inom sju arbetsdagar.
Du kan bara överklaga beslut som rör dig själv. Exempel på sådant som kan överklagas är beslut om:
Om kommunen har fattat ett beslut som du inte är nöjd med har du rätt att få beslutet skriftligt. Kommunen ska informera dig om hur du gör för att överklaga.
Om du har synpunkter på den hälso- och sjukvård du får, kan du kontakta medicinskt ansvarig sjuksköterska, MAS, via kommunens växel: 0433-720 00.
Om du vill kontakta någon utomstående eller om problemen inte blir lösta kan du eller någon anhörig ta kontakt med Patientnämnden som har till uppgift att hjälpa dig med frågor som gäller hälso- och sjukvård.
Av patientnämnden kan du till exempel få hjälp med:
Mer information via länk nedan: 1177 Om du inte är nöjd med vården
Tycker du det finns allvarliga brister eller missförhållanden i socialtjänstens verksamheter eller i insatser enligt LSS? Vill du uppmärksamma IVO på förhållanden inom socialtjänstens verksamheter? Då kan du höra av dig till IVO.
IVO har ingen skyldighet att utreda allt som anmäls utan avgör självständigt om det finns skäl att göra tillsyn. Bedömningen sker bland annat utifrån det som enskilda personer anmäler men också utifrån andra uppgifter som IVO kan ha om verksamheter.
Vem som helst kan lämna uppgifter om brister och missförhållanden, eller lämna synpunkter i övrigt. Det gäller oavsett om du själv är berörd, om du är närstående eller om du på annat sätt känner till brister i en verksamhet.
Mer information via länk nedan: Inspektionen för vård och omsorg - Synpunkter och klagomål på socialtjänst och LSS
Tack för din feedback!
Något gick fel, försök igen senare.