Ett trygghetslarm är till för dig som upplever det otryggt att vara ensam hemma. Det gör det möjligt för dig att komma i kontakt med personal dygnet runt vid oförutsedda situationer.
Är du över 75 år och bosatt i Markaryds kommun kan du få trygghetslarm genom förenklad biståndsbedömning. Är du yngre än 75 år ansöker du om trygghetslarm hos biståndshandläggaren som utreder ditt behov av insatsen.
Trygghetslarmet består av en larmenhet och en bärbar larmknapp. Du behöver inte något telefonabonnemang eller annan utrustning. Larmet är digitalt och kommunikationen sker via mobilnätet. Trygghetslarmet garanteras bara att fungera inomhus.
När du larmar trycker du på larmnknappen som du alltid ska bära på dig. Du kan också trycka på den röda knappen på larmenheten.
När du larmar på hjälp kommer du först i kontakt med en larmoperatör som vidareförmedlar larmet till hemtjänstpersonal.
Du hyr trygghetslarmet från kommunen till en fast månadskostnad. Kostnaden för trygghetslarmet är en abonnemangskostnad och betalas för innevarande månad. Det kostar inget utöver abonnemangskostnaden att larma. Högsta avgiften är 300 kronor per månad och ingår i maxbeloppet.
Tjänstegarantier innebär att kommunens invånare får garanti på många av de varor och tjänster som kommunen levererar. En av socialnämndens tjänstegarantier är inom området trygghet.
Som innevånare i Markaryds kommun ska du kunna känna trygghet i ditt hem under olika skeden i ditt liv.
För att du ska känna dig trygg i ditt hem kan du ansöka om ett trygghetslarm. Har du fyllt 75 år har du rätt till trygghetslarm efter skriftlig ansökan till biståndshandläggaren.
Trygghetslarmet installeras av personal i ditt hem och via larmet kommer du i kontakt med personal.
När du larmar tar personalen kontakt med dig inom 2 minuter. Får vi ingen kontakt med dig kommer personal hem till dig inom 30 minuter, dygnet runt.
Besvaras inte ett larm i enlighet med utfästelse kompenserar vi dig med en blomstercheck.
Du har dessutom rätt till en förklaring till varför garantin inte har hållits samt en skriftlig ursäkt för det inträffade.
Vid installation av trygghetslarm lämnar du en nyckel till din bostad. Du ska kunna tillgodogöra dig kunskap om hur larmet fungerar och hur man använder det.
Vi är angelägna att du kontaktar oss om något inte fungerar, eller om vi inte lever upp till vad vi lovar.
Vid kontakt med oss angående tjänstegarantier återkommer vi till dig inom sju arbetsdagar.
Har du synpunkter eller är missnöjd med vår verksamhet vill vi att du kontaktar oss. I nedanstående länk kan du läsa mer om hur du kan lämna synpunkter och klagomål.
Tack för din feedback!
Något gick fel, försök igen senare.
Telefontid må, ti, to, fr 8-9 on 14:30-15:30
soc@markaryd.se