Komplementbyggnad
Här hittar du information om vad som gäller när du vill bygga en komplementbyggnad.
En komplementbyggnad är ett komplement till ett en- och tvåbostadshus på en tomt. En komplementbyggnad kan till exempel vara ett förråd, carport, garage eller växthus.
Du behöver inte ansöka om bygglov om du:
- uppföra en komplementbyggnad som en friggebod på max 15,0 kvadratmeter
- uppföra en komplementbyggnad som ett attefallshus på max 30,0 kvadratmeter.
Du behöver göra en ansökan om du:
- ska bygga en komplementbyggnad och inte använder något av undantagen ovan.
Allt du behöver veta om ansökan för komplementbyggnad
Dessa handlingar behöver du för din ansökan:
- ansökan
- ritningar, som plan-, fasad- och sektionsritningar
- situationsplan på kartunderlag.
I vissa fall behöver du även följande handlingar:
- anmälan av kontrollansvarig.
Du kan hitta certifierade kontrollansvariga som certifierats av RISE eller av Kiwa på följande länkar:
- Hitta certifierade personer på RISE:s webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Hitta certifierade personer på Kiwa:s webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Alla ärenden är unika, därför kan du behöva komplettera med fler handlingar. I så fall kontaktar vi dig när vi fått din ansökan.
Tänk på!
Tänk på att du måste få startbesked innan du får bygga en komplementbyggnad. Innan du tar din byggnation i bruk måste du även få ett slutbesked av miljö- och byggenheten.
Vi hjälper dig - följ checklistan
Vi har tagit fram en checklista för att underlätta ditt ärende.
Du kan enkelt följa stegen i checklistan nedan.
Läs detaljplanen för området där din fastighet ligger
Titta i detaljplanen vad som gäller i ditt område innan du planerar för det du vill bygga.
Kontakta oss via mail och uppge vilken fastighetsbeteckning det gäller, så skickar vi detaljplanen mot en avgift enligt antagen taxa. Innan vi skickar ut dina begärda handlingar kommer du få en prisuppgift från oss, som du måste godkänna om du vill ta del av detaljplanen.
Beställ ditt kartunderlag
Du måste ha en karta från kommunen som underlag för din situationsplan. Mer information om vilken karta du behöver beställa hittar du på sidan kartor, mätning och adresser.
Du kan enkelt beställa en karta med hjälp av vår e-tjänst nedan. Det brukar ta ungefär 4 till 5 veckor innan leverans sker, men avvikelser kan förekomma om det är många ansökningar samtidigt, vid helgdagar samt semestertider. Kartan levereras digitalt i formaten dwg samt PDF. Avgiften för kartan faktureras efter leverans.
Ja, ta mig till e-tjänsten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Gör klart din situationsplan
En situationsplan visar fastigheten med fastighetsgränser, alla existerande (befintliga) byggnader, anläggningar och omgivningen sedd uppifrån.
På det kartunderlag som du beställt av kommunen i steget ovan ritar du in var den föreslagna åtgärden är tänkt att placeras. Detta för att det både ska vara tydligt för din handläggare, men även för dina grannar, vad det är du vill göra.
Tänk på att kartan du använder som underlag för situationsplanen inte ska vara äldre än två år.
Gör klart dina ritningar
Det är viktigt att du skickar med rätt handlingar när du söker bygglov/anmälan. Handlingarna ska vara fackmannamässigt utförda. Det innebär exempelvis att ritningar ska vara skalenliga, måttsatta och ritade på vit bakgrund med rena svarta linjer.
En planritning visar en genomskärning av byggnaden ovanifrån med rumsindelning, dörrar, fönster, skorsten, trappor, altaner, med mera. Varje våning visas separat, till exempel entréplan, övre plan och källarplan.
En fasadritning visar byggnadens utvändiga utseende från alla väderstreck som åtgärden berör. På fasadritningar ska exempelvis takvinkel, byggnadshöjd och marknivåer redovisas liksom materialval och kulör(er) för aktuella fasader.
En sektionsritning visar en genomskärning av byggnaden från sidan. Ska du bygga nytt eller göra förändringar som påverkar konstruktionen behöver du skicka in en sektionsritning.
Saknar du ritningar på ditt hus?
Saknar du ritningar på ditt hus kan du beställa äldre ritningar från kommunens arkiv, vilket kan medföra en kostnad enligt kommunens antagna taxa. Dessa handlingar kan du sedan använda dig av när du tar fram dina nya byggnadsritningar. Innan vi skickar ut dina beställda handlingar kommer du få en prisuppgift från oss, som du måste godkänna om du vill ta del av ritningarna.
Lämna in en servisanmälan till VA
Du behöver lämna in en servisanmälan om din fastighet är innanför detaljplanelagt område eller ansluten till kommunalt VA (vatten och avlopp) och du ska:
- ansluta din byggnad till kommunalt vatten och avlopp
- bygga nytt eller bygga till
- hårdgöra en yta på din fastighet, exempelvis asfaltera eller stensätta din uppfart.
Även om du inte ska ansluta till kommunalt vatten och avlopp måste du skicka in en servisanmälan eftersom din åtgärd kan komma att påverka dagvattensystemet. För mer information om vatten, avlopp samt eventuella tillkommande kostnader:
Observera att även en liten förändring på fastigheten kan innebära en extra anläggningsavgift på mer än 20 000 kr.
Du gör din anmälan antingen via e-tjänst eller genom att fylla i blankett som du hittar på samma sida som e-tjänsten.
Ja, ta mig till e-tjänsten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skicka in din ansökan
Nu har du gjort allt du behöver göra för att kunna ansöka om komplementbyggnad.
Innan du skickar in din ansökan, kontrollera att du fått med alla handlingar som behövs och som finns i listan under Allt du behöver veta om bygglov för komplementbyggnad. Listan hittar du längre upp på den här sidan.
Du kan göra ansökan direkt via vår e-tjänst. Tänk på att skicka in varje handlingstyp i egen PDF, det vill säga ansökan i en PDF, fasadritning i en PDF, kontrollplan i en PDF och så vidare.
Ja, ta mig till e-tjänsten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du kan även anmäla genom att fylla i blanketten ”Bygglov” som du hittar på samma sida som e-tjänsten.
Blanketten sparar du ner, fyller i och skickar in via mail till byggr@markaryd.se. Tänk på att skicka in varje handlingstyp i egen PDF, det vill säga ansökan i en PDF, fasadritning i en PDF, kontrollplan i en PDF och så vidare.
Tack för din feedback!
Något gick fel, försök igen senare.