Här hittar du information om vad som gäller när du vill göra markarbete.
Markarbeten som schaktning eller fyllning kan kräva marklov inom ett område med detaljplan.
Alla ärenden är unika, därför kan du behöva komplettera med fler handlingar. I så fall kontaktar vi dig när vi fått din anmälan.
Tänk på att du måste få startbesked innan du får påbörja ditt markarbete. Innan du tar din åtgärd i bruk måste du även få ett slutbesked av miljö- och byggenheten.
Vi har tagit fram en checklista för att underlätta ditt ärende.
Du kan enkelt följa stegen i checklistan nedan.
Titta i detaljplanen vad som gäller i ditt område innan du planerar för det du vill bygga.
Kontakta oss via mail och uppge vilken fastighetsbeteckning det gäller, så skickar vi detaljplanen mot en avgift enligt antagen taxa. Innan vi skickar ut dina begärda handlingar kommer du få en prisuppgift från oss, som du måste godkänna om du vill ta del av detaljplanen.
Du måste ha en karta från kommunen som underlag för din markritning/situationsplan. Mer information om vilken karta du behöver beställa hittar du på sidan kartor, mätning och adresser.
Du kan enkelt beställa en karta med hjälp av vår e-tjänst nedan. Det brukar ta ungefär 4 till 5 veckor innan leverans sker, men avvikelser kan förekomma om det är många ansökningar samtidigt, vid helgdagar samt semestertider. Kartan levereras digitalt i formaten dwg samt PDF. Avgiften för kartan faktureras efter leverans.
Ja, ta mig till e-tjänsten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
En markplaneringsritning är en ritning som visar befintliga och planerade markåtgärder sedda ovanifrån
En marksektionsritning visar befintliga och planerade marknivåer sedda i genomskärning, samt avstånd till fastighetsgräns. För att beskriva hur marken ser ut idag och hur den kommer se ut efter åtgärden kan du behöva redovisa flera sektioner
På det kartunderlag som du beställt av kommunen i steget ovan ritar du in var den föreslagna åtgärden är tänkt att placeras.Tänk på att kartan du använder som underlag för markritningen inte ska vara äldre än två år.
Du behöver lämna in en servisanmälan om din fastighet är innanför detaljplanelagt område eller ansluten till kommunalt VA (vatten och avlopp) och du ska:
Även om du inte ska ansluta till kommunalt vatten och avlopp måste du skicka in en servisanmälan eftersom din åtgärd kan komma att påverka dagvattensystemet. För mer information om vatten, avlopp samt eventuella tillkommande kostnader.
Observera att även en liten förändring på fastigheten kan innebära en extra anläggningsavgift på mer än 20 000 kr.
Du kan göra servisanmälan via vår e-tjänst.
JA, ta mig till e-tjänsten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Nu har du gjort allt du behöver göra för att kunna ansöka om marklov.
Innan du skickar in din ansökan, kontrollera att du fått med alla handlingar som behövs och som finns i listan under Allt du behöver veta om ansökan om marklov. Listan hittar du längre upp på den här sidan.
Du kan göra ansökan direkt via vår e-tjänst. Tänk på att skicka in varje handlingstyp i egen PDF, det vill säga ansökan i en PDF, fasadritning i en PDF, kontrollplan i en PDF och så vidare.
Ja, ta mig till e-tjänsten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du kan även ansöka genom att fylla i blanketten ”Marklov” som du hittar på samma sida som e-tjänsten.
Blanketten sparar du ner, fyller i och skickar in via mail till byggr@markaryd.se. Tänk på att skicka in varje handlingstyp i egen PDF, det vill säga ansökan i en PDF, fasadritning i en PDF, kontrollplan i en PDF och så vidare.
Tack för din feedback!
Något gick fel, försök igen senare.